Aarhus Sommeropera

TIDLIGERE PRODUKTIONER - COSI FAN TUTTE

Sangere: Elsebeth Dreisig, Maria Kontra, Lise-Lotte Nielsen, Dominique Moralez, Thomas Storm, Jens Bruno Hansen
Instruktør: Christopher Cowell
Scenograf: Bridgit Kimak
Musikalsk ledelse: David Riddell
Randers Kammerorkester

I 2012 spillede Cosi fan Tutte for fulde huse hver aften og fik mange stående bifald. Forestillingen delte dog anmelderne. Lars Henriksens nye oversættelse samt Christopher Cowells moderne opsætning var nok for provokerende for de mere konservative anmeldere. På trods af dette høstede produktionen mange rigtig flotte anmeldelser:

"Aarhus Sommeropera rammer plet med en militant, morsom og mesterlig sunget nyfortolkning af Mozarts komiske kærlighedsklassiker, Cosi fan Tutte" (Jyllandsposten) *****

"Satsning er flot nok med nyskrevet libretto ført up to date, med et fint sangerhold og orkester, med et morsomt bud på den scenografiske udnyttelse af det game Helsingør Teater. Det er masser af velfungerende komik og fin timing af forløbet.... Musikalsk er forestillingen meget vellykket og velklingende." (Aarhus Stiftstidende) ****

"Munter Mozart i Århus....... Aarhus Sommeropera og Den Fynske Opera spiller Cosi fan Tutte som god sommerunderholdning......Sangerbesætningen er som næsten altid på sommeropera ung og god. Den mest erfarne, sopranen Elsebeth Dreisig som Fiordiligi viste flot, at hun har flere store partier i sig. Maria Kontra var et behageligt bekendtskab som hendes egentlig mere iltre, men her mere stille søster Dorabella. Barytonen Thomas Storm Hansen var en overbevisende Guglielmo. Vi vil komme til at høre meget til ham. Så var det overraskende at høre en fransk tenor, Dominique Moralez, synge så fint et dansk. Efter hans grev Almaviva i ”Barberen i Sevilla” på Den jyske Opera i 2011 var det derimod ikke overraskende, at hans Mozart-sang var så sikker og smuk. Igangsætteren af væddemålet, om at kvinder ikke kender til troskab, blev effektfuldt spillet og sunget af Jens Bruno Hansen, og Lise-Lotte Nielsen var hans charmerende Despina med et specielt befordrende kendskab til kvindekønnet." (John Christiansen - www.jc-klassisk.dk)